Materiały 1
W przypadku wystąpienia wypadku przy pracy na pracodawcy spoczywają obowiązki wynikające z przepisów prawa pracy. Zobacz, co musi zrobić w takim wypadku.
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
pracodawca musi:
- powołać zespół powypadkowy, który przesłucha świadków zdarzenia i ustali przyczyny wypadku,
- wdrożyć środki zapobiegające wypadkom w przyszłości,
- ponieść koszty związane z ustaleniem przyczyny wypadku,
- prowadzić rejestr wypadków,
- przechowywać dokumentację powypadkową przez co najmniej 10 lat.
Jeżeli wypadek przy pracy był wypadkiem ciężkim lub śmiertelnym, to pracodawca ma również obowiązek powiadomić prokuratora oraz okręgowego inspektora pracy.
Materiały 2
Upadłość konsumencka
18 sie 2020
Upadłość konsumencka jest narzędziem, które zaczyna budzić coraz większe zainteresowanie wśród wielu osób. Kryzys gospodarczy, który już się rozpoczął, spowoduje obniżenie wielu pensji, wiele osób zaś całkowicie pozbawi pracy. Przedsiębiorcy, którzy nie będą w stanie uratować i utrzymać swoich firm, będą zmuszeni do ich zamykania, a pracowników będą masowo zwalniać.
Trzeba sobie zdawać jednak sprawę z tego, że nie tylko przedsiębiorcy mają różne zobowiązania finansowe. Wielu zatrudnionych zaciągnęło kredyty hipoteczne na zakup mieszkań czy domów, niektórzy kupili na kredyt auta, jeszcze inni zaciągnęli kredyty konsumpcyjne. Mieli taką możliwość z uwagi na uzyskiwane wynagrodzenie, które za chwilę stracą lub zostanie radykalnie zmniejszone. Co zrobić w takiej sytuacji?
Czym jest upadłość konsumencka?
Upadłość konsumencka jest rozwiązaniem, które funkcjonuje w polskiej rzeczywistości prawnej już od dłuższego czasu. Jednak z dniem 24.03.2020 miały wejść w życie znowelizowane przepisy, które jej dotyczą. Zgodnie ze zmianami, samo ogłoszenie upadłości ma być obecnie znacznie łatwiejsze, a jej skutki mają odczuć przede wszystkim wierzyciele.
Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym, które przeznaczone jest dla osób prywatnych. Zgodnie z nowelizacją osoby zadłużone ,które prowadzą jednoosobową działalność będą traktowane tak samo jak konsumenci. Jej zadaniem jest przede wszystkim uwolnienie konsumenta z obciążających go długów. Sąd może zadecydować, że umorzeniu ulegają wszystkie zobowiązania konsumenta lub wyłącznie ich część. Najistotniejsze jest to, że umorzone mogą być tylko te zobowiązania, które powstały przed ogłoszeniem upadłości. Jeżeli po jej ogłoszeniu konsument nadal zaciąga kolejne zobowiązania –nie jest zwolniony z ich spłacenia.
Kiedy sąd decyduje o upadłości konsumenckiej?
Upadłość konsumencka może zostać ogłoszona zarówno wtedy, gdy dłużnik umyślnie doprowadził do swojej sytuacji finansowej – to znaczy, że celowo podejmował się zobowiązań, których teraz nie jest w stanie spłacić, czy też doszło do niej nieumyślnie. Nieumyślne spowodowanie trudnej sytuacji finansowej ma miejsce wtedy, gdy osoba prywatna zaciągnęła zobowiązania, które była w stanie spłacać, jednak sytuacja losowa –choroba lub utrata pracy –sprawiła, że obecnie ta osoba nie może się z nich wywiązać.
Kiedy zaś można mówić o trudnej sytuacji finansowej? Gdy dochody konsumenta są niewystarczające na to, by się utrzymać i opłacić wszystkie zobowiązania (bieżące i ewentualnie zaległe). Taka sytuacja powoduje, że z otrzymywanych przez niego pieniędzy (o ile w ogóle ma jakieś dochody), nie da się spłacić zobowiązań, które mogą jedynie stopniowo narastać. Sąd, po rozpoznaniu sprawy, może uznać, że ma do czynienia z upadłością konsumencką i umorzyć całość lub część zobowiązań konsumenta.